VŠE O SEROTONINU – VÍTE JAK HO SPRÁVNĚ DOPLNIT?

A
A
serotonin; doplnení serotoninu; jak doplnit serotonin?

jak doplnit serotonin?

jak doplnit serotonin?

hormon štěstí a radosti – informace o serotoninu – co je to serotonin?

Vše o serotoninu – Víte jak ho správně doplnit?

 

Serotonin neboli hormon štěstí a radosti je považován za přírodní stabilizátor nálady a chemickou látku, která pomáhá při spánku, konzumaci i trávení jídla.

 

Mnozí z Vás se již mohli také setkat s pojmem tzv. neurotransmitery, což jsou přenašeče nervových vzruchů, prostřednictvím nich dochází k přenosu impulzů mezi jednotlivými neurony a nervovými buňkami jako je například právě serotonin. Za vznik serotoninu vděčíme tzv. 5-HTP, což je látka, která vzniká jako vedlejší produkt přeměny aminokyseliny L-tryptofanu v těle a předchází vzniku serotoninu.

 

*Bylo zjištěno, že postupným stárnutím organismu ubývá také hladina 5-HTP a tím pádem klesá i hladina serotoninu v těle.*

 

serotonin; doplnení serotoninu; jak doplnit serotonin?

Nedostatečná hladina serotoninu nám způsobuje deprese, nervovou labilitu, stres, úzkost a jsme dokonce náchylnější k pocitu bolesti. Vědecké studie z roku 2007 zjistily, že u lidí s depresí je ve většině případů hladina serotoninu velice nízká. Nedostatek serotoninu je spojován v některých případech také s nespavostí. Mnoho lékařů předepisuje na depresi SSRI, což je tzv. selektivní inhibitor zpětného vychytávání serotoninu. Jedná se o nejčastější předepisované antidepresivum. SSRI blokuje zpětné vstřebávání serotoninu, který tak zůstává déle aktivní a tím zvyšuje jeho hladinu v mozku. Mezi SSRI patří například Prozac či Zoloft. Pokud užíváte nějaký SSRI, neměli byste jej kombinovat s jinými SSRI jelikož se můžete serotoninem jednoduše předávkovat. To se nazývá serotoninový syndrom. Mezi hlavní příznaky patří: průjem, bolesti hlavy, rozšířené zornice, pocení, třes.

Serotonin v našem těle přispívá ke správné funkci hladkých svalů, čímž napomáhá trávení. Proto je nedostatek serotoninu možnou příčinou žaludečních potíží jako je například zácpa či bolest břicha. Dále má vliv na správnou srážlivost krve a jeho nedostatek může také způsobovat migrénu. Serotoninu vděčíme samozřejmně za dobrou náladu, ale zde je důležité zmínit i hormon zvaný melatonin. Ten působí především na náš spánek ale má vliv i na náš psychický stav. Jeho produkce je ovlivněna množstvím světla, takže častým příkladem nedostatku melatoninu bývá například zimní období, kdy je méně světla a lidé častěji trpí úzkostí a depresemi.

 

Jak serotonin doplnit?

 

Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak serotonin účinně a přirozeně doplňovat.
Všeobecně mezi ně patří vyvážená strava, dostatek spánku a pravidelný pohyb.

Jak už jsme si výše uvedli, tvorba serotoninu je závislá na aminokyselině zvané L-tryptofan. Je tedy dobré jíst potraviny, které tuto aminokyselinu obsahují. Najdeme ji například v masu (krůta, losos) v luštěninách, vejcích, rajčatech a listové zelenině. L-tryptofan je také možné koupit samostatně jako výživový doplněk, často v kombinaci s vitamínem B6. Doplnit serotonin Vám také pomůže dostatek spánku (alespoň 7-8), dostatek slunečního světla a pravidelný pohyb. Cvičení podporuje tvorbu neurotransmiterů a má antidepresivní účinky.

 

SLEDUJ NÁS NA FACEBOOKU: KLIKNI ZDE!

YOU MAY ALSO LIKE

Main Menu x